سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الگوریتم های گوگل و آپدیت آن ها

الگوریتم های گوگل و آپدیت آن ها

به زبان ساده الگوریتم های موتور های جستجو برنامه هایی هستند که با بررسی سیگنال های مختلف و انجام محاسبات، بهترین نتیه را به کاربر ارائه می دهند. همواره هدف اصلی موتور های جستجو ارایه نتایج بهتر به کاربران بوده و در سالیان اخیر شاهد آن هستیم که موتور جستجویی مانند گوگل تلاش دادر که نه تنها کیفیت نتایج جستجو را بالا ببرد بلکه می تواند نتایج منحصر به فرد برای کاربر خاص را نیز نمایش دهد. موتور های جستجو بدین منظور از هوش مصنوعی، علم یادگیری ماشین و الگوریتم های متعددی استفاده می کنند.

نام گذاری الگوریتم ها و آپدیت های آن ها به این علت است که هنگامی که در مورد آن ها صحبت می کنیم بتوانیم به یک الگوریتم و یا یک آپدیت به خصوص رجوع کنیم.

Untitled 29 2 - الگوریتم های گوگل و آپدیت آن ها

موتور جستحوی گوگل دارای الگوریتم های متعددی است که با تحقیق و توسعه مثال زدنی هواره در حال بهبود آن ها با هدف بالابردن کیفیت نتایج جستجو است. الگوریتم های گوگل در سال 2012 حدود 500 مرتبه و در سال 2014 بیش از 600 مرتبه رسید و در سال 2017 نیز در حدود چند هزار بار بوده است. البته تعداد کمی از آپدیت ها جزء آپدیت های اساسی و با اهمیت بالا هستند و بیشتر بروز رسانی ها با اهمیت کمتر هستند و ممکن است کاربران و وبمستران متوجه آن ها نشوند. با شناخت الگوریتم های گوگل می توانید تصمیمات بهتری در مورد طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) خود بگیرید.

در ادامه به بررسی آپدیت های گوگل می پردازیم.

آپدیت Page Layout

گوگل در ژانویه 2012  اعلام نمود که با هدف بالابردن کیفیت نتایج جستجو، از آن پس از زاویه دیگری به قسمت above-the-fold یا همان قسمت از بالای صفحه در هنگامی که هنوز اسکرول انجام نشده است نگاه می کند.

Google page layout algorithm 760x400 - الگوریتم های گوگل و آپدیت آن ها

این تغییر الگوریتم در پی اعلام قبلی گوگل مبنی بر احتمال جریمه شدن صفحاتی که حاوی تبلیغات بیش از حد و آزار دهنده هستند انجام شد. بیشترین تاثیر آپدیت Page Layout بر سایت های است که تبلیغات متعددی را در بالای صفحات خود نمایش می دهند و دسترسی کاربران را به محتوای صفحه دشوار می کنند.

آپدیت موبایلگدون

موبایلگدون نام یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل است که در تاریخ 21 آوریل 2015 معرفی شد. هدف اصلی Mobilegeddon اولویت دادن به وب سایت های است که روی گوشی های هوشمند و سایر دستگا های موبایل به خوبی نمایش داده می شوند و به اصطلاح موبایل فرندلی هستند.

mobile friendly 1 - الگوریتم های گوگل و آپدیت آن ها

این تغییر در الگوریتم گوگل اثری برجستجو های انجام شده توسط کامپیوتر های رومیزی و لپ تاپ ندارد و در حال حاضر صرفا روی جستجو های انجام شده توسط دستگا های همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت تاثیر می گذارد. کلمه موبایلگدون ترکیب دو کلمه موبایل و آرماگدون است و مفهوم آن این است که صفحه ای که موبایل فرندلی نباشد، از نظر رنکینگ و جایگاه در موتور جستجو نابود خواهد شد.

صفحات مختلف تاثیری بر روی یکدیگر ندارد. این بدان معنی است که صفحات غیر موبایل فرندلی در یک سایت، تاثیری بر رنکینگ دیگر صفحات موبایل فرندلی همان سایت ندارند و به عبارت دیگر، این الگوریتم به صورت site-wide محاسباتش را انجام نمی دهد.

آپدیت دزد دریایی

دزد دریایی گوگل یا همان Google Pirate نام یکی از آپدیت های الگوریتم موتور جستجوی گوگل است که در آگوست سال 2012 با هدف جریمه کردن و یا پایین آوردن سئو سایت یا رنکینگ سایت هایی که از آن ها شکایت شده و قوانین کپی رایت را نقض کرده اند انجام شد.

نام این آپدیت الگوریتم گوگل در ابتدا Emanuel Update بود که نام یکی از افراد با نفوذ در هالیوود بود که در سمیناری از واژه دزد دریایی برای دزدیده شدن محتوا استفاده کرده بود. گوگل پس از مدتی برای بیشتر قابل فهم بودن نام آپدیت ، آن نام را به دزد دریایی گوگل تغییر داد.

2014.10.21 Breaking News Google Updates Piracy Algorithm after Two Year Wait GR - الگوریتم های گوگل و آپدیت آن ها

جهت بهینه سازی برای موتور های جستجو یا سئو، توصیه می شود که از محتوای جدید و غیر تکراری و مفید برای کاربران استفاده شود. در صورت استفاده از محتوای دیگران بدون کسب اجازه از آن ها، ممکن است با شکایت کاربران به گوگل مواجه شوید و صفحات و یا محتوای تکراری شما از ایندکس گوگل حذف شوند و با افت رنک نیز مواجه شوید.

حال ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که به چه روشی می توان از سایتی که حق کپی رایت شما را نقض کرده است به گوگل شکایت کرد. پاسخ این سوال را در قسمت DMCA می توانید ببینید.

آپدیت سرعت

از سال 2009 یکی از فاکتور های مهم در محاسبه ی رنک صفحات توسط گوگل،‌سیگنال سرعت بارگذاری صفحه است. شما می توانید از طریق ابزار Google Page Insights امتیاز سرعت صفحات سایت ها را بررسی کنید.

طبق اعلام رسمی گوگل تا ماه جولای سال 2017 استفاده گوگل از سیگنال سرعت بارگذاری صفحه برروی جستجو های انجام شده توسط دسکتاپ متمرکز بود ولی از ماه 7 سال 2018 گوگل از این سیگنال برای محاسبه رنک در جستجو های انجام شده توسط موبایل نیز استفاده می کند.

google mobile speed update - الگوریتم های گوگل و آپدیت آن ها

گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که بروز رسانی که به نام Speed Update در الگوریتم های گوگل انجام پذیرفت،‌ بر همه بهینه سازی سایت ها تاثیر نگذاشته و صرفا در مورد سایت ها و صفحات کند در نظر گرفته شده است و البته گوگل به اهمیت عبارتی که کاربر آن را جستجو کرده است نیز تاکید کرده و اعلام کرده که قرار نیست که به عنوان نمونه، صفحه ای که در مورد یک query دارای رنک خوبی است، به یکباره با افت رنک شدید مواجه شود و گوگل تمام تلاش خود را می کند که آپدیت سرعت در کنار اهمیت عبارت جستجو شده به کار خود ادامه دهد.