سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت یا sitemap فایلی است که صفحات سایت در آن لیست شده و توسط آن می توانید ساختار طراحی سایت(طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی، قیمت طراحی سایت)‌ و صفحات، عکس ها و ویدیو ها را به موتور جستجو مانند گوگل و بینگ معرفی کنید. به غیر از آدرس های URL می توانید اطلاعات دیگری به نام متادیتا را نیز به موتور های جستجو بدهید. متادیتااطلاعاتی در مورد صفحه هستند مانند زمان آخرین بروز رسانی، اولویت بندی صفحات نسبت به یکدیگر از نظر اهمیت، مدت زمان فیلم، نوع عکس و موارد متفاوت دیگر .

sitemap xml - نقشه سایت چیست؟

در حال حاضر چها نوع نقشه سایت شامل صفحات، عکس ، ویدیو و خبر وجود دارند که به دلیل کاربرد زیاد نقشه سایت صفحات و عکس در همه سایت ها،‌ این دو نوع sitemap در این مطلب توضیح داده شده اند.

چرا به نقشه سایت احتیاج داریم؟

اگر لینک های داخلی به همه صفحات طراحی سایت داشته باشید، معمولا گوگل می تواند بیشتر صفحات را بیابد و ایندکس کند ولی به هر حال وجود سایت مپ بهموتور جستجو کمک می کند که همه صفحات را بیابد، ضمن اینکه با متادیتا در سایت مپ می توانید اطلاعات بیشتری نیز به موتور جستجو بدهید.

download - نقشه سایت چیست؟

داشتن سایت مپ در موارد زیر حائز اهمیت است:

  • اگر تعداد صفحات سایت زیاد باشد، در صورت وجود سایت مپ احتمال دیده شدن صفحات جدید و یا بروز شده توسط خزنده موتور جستجوبالاتر می رود.
  • اگر سایت دارای آرشیو یا بایگانی مطالبی باشد که به خوبی به آنها لینک های داخلی وجود نداشته باشد، لیست کردن آدرس مطالب بایگانی شده در نقشه سایت به موتور جستجو کمک می کند که آن صفحات را ببینند. به عنوان نمونه می توان به صفحات قدیمی بایگانی برخی از تالارهای گفتگو اشاره کرد که لینک داخلی به صفحات آرشیو آنها وجود ندارد.
  • اگر سایتی جدید باشد و لینک های خارجی به صفحات آن وجود نداشته باشد، با توجه به اینکه خزنده گوگل صفحات را با دنبال کردن لینک ها می یابند، ممکن است سایت جدید توسط خزنده موتور جستجو دیده و ایندکس نشود. در اینجا وجود سایت مپ یک امر ضروری است که توسط آنبتوانید صفحات را به موتور جستجو معرفی نمایید.

دقت داشته باشید که گوگل تضمین نمی کند که همه آدرسهای موجود در سایت مپ را بخواند و ایندکس کند ولی در بیشتر موارد وجود سایت مپ برای سایت ها مفید است و شما گوگل هرگزسایتی را به علت داشتن سایت مپ جریمه نمی کند.

انواع فرمت نقشه سایت

گوگل از فرمت های مختلف سایت مپ پشتیبانی می کند. همه سایت مپ ها مجاز هستند که حداکثر حاوی 50 هزار URL باشند و سایز قایل آنها در حالت غیر فشرده از 10 مگابایت بیشتر نشود. منظور از حالت غیر فشرده، حالتی است که فایل نقشه سایت با تکنیک هایی مانند GZIP فشرده نشده باشد.

image video sitemaps - نقشه سایت چیست؟

XML

گوگل از استانداردهای www.sitemaps.org پشتیبانی می کند. یکی از فرمت های رایج سایت مپ، فرمت XML است که برای ایجاد سایت مپ صفحات، عکس، ویدیو و اخبار استفاده می شود.

نمونه زیر یک نمونه ساده از سایت مپ XML است.

<?"xml version="1.0" encoding="UTF-8?>

<"urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9>

<url>

<loc>http://www.example.com/foo.html</loc>

</url>

</urlset>

 

RSS, mRSS, and Atom 1.0

اگر شما بلاگی دارید که از RSS یا Atom feed پشتیبانی می کند، شما می توانید آدرس همه feed ها را به عنوان سایت مپ به موتور جستجو معرفی کنید. گوگل از RSS نسخه 2 و Atom feed نسخه 1 پشتیبانی می کند. همچنین می توانید با استفاده از < mRSS feed جزئیات محتوای ویدیویی سایت را به گوگل بدهید.

rss vs atom - نقشه سایت چیست؟

Text

اگر سایت مپ شما فقط حاوی URL است و هیچ متادیتایی در آن وجود ندارد، می توانید یک سایت مپ متنی با فرمت txt داشته باشید که در هر خط آن فقط یک URL وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که:

  • فایل سایت مپ متنی به صورت 8-UTF ذخیره شده باشد
  • فایل سایت مپ هر نامی مانند sitemap.txt می تواند داشته باشد.
  • و فایل متنی سایت مپ فقط می تواند شامل URL باشد مانند:

http://www.example.com/file1.html

http://www.example.com/file2.html