سفارش تبلیغ
صبا ویژن

DMCA چیست؟

DMCA چیست؟

DMCA قانون حمایت از مالکیت معنوی در آمریکا و مخفف Digital Millennium Copyright Act است. واحد DMCA از سال 2012 در گوگل با هدف حمایت از مالکیت های معنوی در حوزه وب شروع به فعالیت نمود. هر شخصیت حقیقی یا حقوقی می تواند به صورت مستقیم و یا توسط شرکت هایی که کار DMCA را برای موکلانشان انجام می دهند از وب سایت های ناقض قانون کپی رایت به گوگل شکایت کند.

dmca 660x330 - DMCA چیست؟

از ماه آپریل 2016 تا ماه آپریل 2017 بیش از 910 میلیون درخواست در ارتباط با طراحی سایت (قیمت طراحی سایت) های  ناقض قانون کپی رایت برای گوگل ارسال شده است. تعداد ارسال درخواست حذف URL از ایندکس گوگل در هر هفته از سال 2012 تا کنون در نمودار زیر نشان داده شده است. به عبارت دیگر طی یک سال گذشته به طور میانگین در هر دقیقه بیش از 1700 در خواست حذف URL به گوگل ارسال شده است.

requests to google dmca - DMCA چیست؟در خواست های ارسال شده به Google DMCA از سال 2012 تا 2017

بیشترین حذف URL از ایندکس گوگل در مورد سایت های اشتراک گذاری فایل بوده که نظارت کمتری در حیطه قانون کپی رایت برروی سایتشان داشتند که در این میان سایت 4shared.com با حذف حدود 68 میلیون URL تا سال 2018 از ایندکس، گوگل رکورد دار حذف تعداد URL است.

از شروع به کار DMCA گوگل تا مارچ سال 2018 تعداد 1.7 میلیون دامین تحت تاثیر DMCA قرار گرفتند و بیش از 3.4 میلیارد صفحه از ایندکس گوگل حذف شده است.

نحوه شکایت به DMCA گوگل

اگر شما مالک یک محتوا، عکس، کتاب، نقاشی و یا هر آنچه که می تواند تحت پوشش قانون DMCA باشد هستید و اگر یک طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) قانون مالکیت های معنوی را در مورد دارایی شما نقض کرده است می توانید پس از ورود به گوگل سرچ کنسول، وارد صفحه داشبورد DMCA به آدرس زیر شوید و از سایت خاطی به گوگل شکایت کنید.

www.google.com/webmasters/tools/dmca-dashboard

یک از کارهایی که یک سئو کار حرفه ای انجام می دهد، شناسایی سایت هایی که محتوای شما را بدون اجازه کپی و بازنشر کرده اند و شکایت از آن ها بهGoogle DMCA است.

نتیجه شکایت به DMCA

مدت زمان رسیدگی به شکایت های DMCA با توجه به نوع محتوا و تعداد URL ها متفاوت است ولی معمولا برای تعداد URL اندک، مدت زمان رسیدگی به شکایت و اعلام نتیجه در حدود 2-7 روز فرد شاکی می تواند پاسخ شکایتش را در داشبورد DMCA ببیند. در صورتی که اتهام ساخت سایت متخلف به گوگل برای همیشه حذف گردد.

dmca removed url message in serp - DMCA چیست؟نمایش صفحات حذف شده از ایندکس گوگل با حکم DMCA در SERF

درصورتیکه صفحه ای قبلا در ایندکس گوگل وجود داشته و دارای رنک بوده و با حکم DMCA از ایندکس گوگل حذف شده باشد، به صورت تصویر زیر در SERPنمایش داده می شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، به تعداد شکایت های انجام شده از صفحات خاطی حذف شده از ایندکس گوگل، کلمه Complaint در متن وجود دارد که با کلیک کردن برروی آن ها می توانید نام شاکی و متن شکایت ارسال شده به DMCA را ملاحظه کنید.